hoppisar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

hoppisar

Inlägg av Christin » 07 apr 2013, 14:49

Hur många hoppstjärtsarter finns det i odling? Har de olika egenskaper och behov? Christin

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: hoppisar

Inlägg av FrankD » 07 apr 2013, 16:41

Det finns ett antal olika. Främst den inhemska Folsomia candida (inte allt för varmt och mycket fuktigt) och den lite rosaaktiga tropiska (varmt och inte allt för fuktigt). Sedan finns en rätt liten vit art som också funkar bra. Den verkar också vilja ha det lite varmare och inte lika fuktigt som F. candida. Så länge Springhalen i Danmark fanns hade de dessutom en stor grå art men den funkade inte för mig (dvs hoppstjärtarna gillade inte mig och grodorna inte hoppstjärtarna).

Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: hoppisar

Inlägg av Christin » 07 apr 2013, 17:24

FrankD skrev:Det finns ett antal olika. Främst den inhemska Folsomia candida (inte allt för varmt och mycket fuktigt) och den lite rosaaktiga tropiska (varmt och inte allt för fuktigt). Sedan finns en rätt liten vit art som också funkar bra. Den verkar också vilja ha det lite varmare och inte lika fuktigt som F. candida. Så länge Springhalen i Danmark fanns hade de dessutom en stor grå art men den funkade inte för mig (dvs hoppstjärtarna gillade inte mig och grodorna inte hoppstjärtarna).
Tack för det. Jag tycks ha den vita lilla varianten. Är det någon i Dalarna som här den större, rosaaktiga varianten? Tycker att det är "för lite mat" på den lilla vita.
Christin

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster