Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av AndreasV » 25 mar 2013, 20:03

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna så jag prövar under köpes först men kom på att man kan väll inte svara där.
Men vart kan man köpa banan flugor mer än på herpers runt uppsala? Har inte riktigt fått ordning på mina flugkulturer än och tror herpers hade slut sist när jag var där. Och man vill ju inte stå utan så här i böejan av sin karriär med grodor :).
Tips på annat foder tas gärna emot till pilgift och lövgrodor i mindre format. Köpte även en kultur med hoppstjärtar men det var inte så jätte många i så tar ett tag innan man kan börja utfodra dom.

Vart får man tag i tropiska gråsuggor? Är det bara släppa i dom i terrariet sen eller ska dom matas i skål?

/Andreas

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av FrankD » 25 mar 2013, 20:17

Jag förstår inte riktigt om du redan har pilgift och det således är akut eller du bara vill få igång odlingen för att sedan skaffa grodor (vilket givetvis starkt rekommenderas). I varje fall borde det finnas möjlighet att få hjälp av medlemmarna i Uppsala. Flugor och hoppstjärtar har ju i princip alla. För att öka SDS-medlemmarnas altruism kan det förresten vara bra att själv bli medlem. ;)

Även gråsuggor borde någon i närheten ha. De flesta släpper nog in dem (så att de förökar sig i terrariet) men du kan också mer direkt mata med dem.

Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av AndreasV » 25 mar 2013, 20:54

Jo jag har en pilgift. Trodde dock inte att den åt så mycket, man kan ju tro att det är en häst jag köpte ;). Så det kanske var lite dåligt startat med att bara göra 3st flugkulturer. Nä men du har säkert rätt att det inte var så smart att skaffa grodan innan jag hade lärt mig att sätta flugkulturer och så ordentligt. Men det är inget akut då jag har flugor kvar, men kanske inte så många så jag känner mig säker en längre tid. Tänkte mer att herpers har hemma om jag behövde mer men nu kanske dom hade lite problem med sin sista ladning och jag ville då ha både hängslen och livrem för att vara säker på att ha mat. Vet ju inte hur bra mina kulturer kommer gå heller.
Har inte hunnit med att varit hemma hos en enda privatperson som har pilgift än.

Klart jag ska bli medlem om jag fastnar för det här men man måste ju se vad det är för filurer som hänger här och vad ni har på gång ;). Men jag måste säga att jag faktiskt är väldigt impad över att föreningen verkar skötas bra och ni verkar ha roliga saker och föredrag ihop.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av FrankD » 25 mar 2013, 22:08

I hela Sverige är nog Uppsala den stad där det är mest osannolikt att en groda svälter ihjäl trots att man ber om hjälp när det verkligen är kris. Med undantag av Umeå förstås. :D Så det löser sig nog.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 259 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av Jolo » 26 mar 2013, 10:07

Om du har möjlighet att ta dig till hågaby innan 16:30 så kan du få flugor så att du åtminstånde kan sätta en ny kultur eller två. Om du dess utom betalar in medlemsavgiften ska du få en näve gråsuggor också. ;)
/ Johan

MickeB
Inlägg: 305
Blev medlem: 10 jun 2009, 16:30
Började med grodor år: 1990
Ort: Örsundsbro(Enköping/Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av MickeB » 26 mar 2013, 13:18

Om du kan tänka dig att åka till Örsundsbro så kan du få ett par burkar med flugor.om du inte får av Johan så är det bara att höra av dig 0703099159 eller sms:a kan ha svårt att svara i mobilen under dagen men jag ringer upp.

MVH Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli



MVH Micke (Kennel Atrox)

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av tegnér » 26 mar 2013, 16:30

Kvarngärdet, närmare bestämt kvarnängsgatan 22 så finns det en kultur med full rulle om du vill ha.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av AndreasV » 26 mar 2013, 18:49

Tack för alla svar. Kul att det är så många från uppsala trakten som vill hjälpa till och man inte behöver känna full panik om man får slut :D.
Hur lång tid tar det innan det syns larver i kulturerna?

Och nu är medlems avgiften inbetald med så då får du skrapa ihop en näve gråsuggor med i framtiden hehe.
Går det att få tag i gamla nummer av pilgiften med? Verkar vara många bra artiklar i dom som man missat.

/Andreas

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av FrankD » 26 mar 2013, 19:55

AndreasV skrev:Hur lång tid tar det innan det syns larver i kulturerna?
5 dagar kanske? De är förstås rätt små i början.
AndreasV skrev:Och nu är medlems avgiften inbetald med så då får du skrapa ihop en näve gråsuggor med i framtiden hehe.
Välkommen!
@Johan: Jag hoppas att du inte lovade för mycket. Det ryms ju en hel del gråsuggor i en näve! ;)
AndreasV skrev:Går det att få tag i gamla nummer av pilgiften med? Verkar vara många bra artiklar i dom som man missat.
Se 'Tidigare nummer' på sidan index.php/Pilgiftaren.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 259 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bananflugor och tropiska gråsuggor runt uppsala

Inlägg av Jolo » 26 mar 2013, 20:08

AndreasV skrev:Och nu är medlems avgiften inbetald med så då får du skrapa ihop en näve gråsuggor med i framtiden hehe.
Då vill jag vara den första att välkomna dig till föreningen. Och jag inser att jag har lovat för mycket, jag äger inte ens så många suggor. Men du ska få en startkultur av sorten som kallas 'Panama' iallafall. :oops:
/ Johan

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster