Nybörjar frågor om bananflugor, kris eller ej?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Ater_
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2013, 15:10
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Nybörjar frågor om bananflugor, kris eller ej?

Inlägg av Ater_ » 12 mar 2013, 12:16

Jag har just skaffat en helt underbar liten dendrobates azureus satte upp terrariet för en månad sedan och i söndags var jag och hämtade grodan med tillhörande flugodling, vitaminer. Allt köpt hos herpers choise två olika omgångar.

Jag har sedan igår inga färdiga flugor kvar men det är massor med larver så flugor är på gång. Men hur länge kommer det tröja innan det är nya flygor och klarar sig grodan till ex imorgon eller är det kris och jag måste fixa mat på en gång?


/Mattias

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Nybörjar frågor om bananflugor, kris eller ej?

Inlägg av jsl » 12 mar 2013, 12:57

Är du orolig kan du mata med larverna eller så köper du fler kulturer. Du bör ha flera kulturer i olika faser så du inte blir utan flugor i nåt läge. Sen bör du ha tex hoppstjärtar också som är bättre näringsmässigt

Ater_
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2013, 15:10
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjar frågor om bananflugor, kris eller ej?

Inlägg av Ater_ » 12 mar 2013, 15:36

Tack för svaret, då låter det inte som att det är super kris och jag har beställt en till kultur för flugor och en för hoppstjärtar och åker inte ut och köper det. Tar rätt mycket tid för mig att åka ut till stället som har foderdjur. Men matar med larver tills nya flugor kläckts.

Undrar sedan undrar jag lite vad som är bästa sättet att ge dom maten, känns som att flygorna (och larverna) lätt förvinner ned i mossan jag jag har mark i terrariet för gordan och växterna.

/Mattias

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjar frågor om bananflugor, kris eller ej?

Inlägg av Simon » 12 mar 2013, 19:04

Ta ett litet skruvlock från petflaska eller liknande och lägg en liten bit banan i. Ta sen en klick av flugsubstratet med larver och lägg på bananen. Ställ in i terrariet. De stannar vid maten.
Om du har fler flugkulturer eller om det snart kommer hem fler så kan du lägga in hela kulturen i terrariet. Lägg den bara så det inte samlas vatten i. Är substratet nästan slut men det finns larver kvar så kan du lägga i en bit banan.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster