Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 08 mar 2009, 22:41

Flyttar de senaste versionerna så de blir lättare att hitta:

--------------------------------------------------------------

Dendrobates tinctorius

Detta är en stor groda, som finns i ett ganska stort område; i Surinam, Guyana, Franska Guyana, och nordöstra Brasilien.
I naturen lever de på regnskogens botten, bland löv, nedfallna träd, kvistar och stenar, upp till någon eller några meters höjd.
De blir 3.2-6.4 cm beroende på vilken variant det är.

Terrariet inreds med löv grenar/rötter och olika växter, gärna mossor och bromelior, men även orkideér och andra växter funkar bra.
Någon typ av äggläggningsplats behövs också, det kan vara en liten kruka eller ett halvt kokosnötsskal med en öppning på sidan, och med ett lock/fat eller platta inuti som honan lägger äggen på. (det går t.ex. väldigt bra att använda locken från Pringles-burkar!)
Terrariet skall duschas minst en gång dagligen, och det skadar inte att man har ett vattenfall inbyggt i terrariet, då håller man lättare uppe luftfuktigheten på 80-100%. Grodorna behöver en temperatur på 23-29 grader dagtid, 20-21 nattetid.

Hanarna är slankare och lite mindre än honorna och har oftast större fingerskivor, ( hjärtformade) och ropar med ett dämpat surrande, knappt hörbart utanför terrariet. D.tinctorius finns i många olika färgvarianter(”morpher” eller ”morfer”) beroende på deras härkomst, och flera av dessa varianter odlas regelbundet i fångenskap.

Skötseln är ganska lätt, bäst är det att hålla dem i små grupper med två hanar och en hona, detta kan också ge ett bättre odlingsresultat enligt vissa odlare. Terrariet bör i detta fallet vara på minst 45-50 liter. Om ni ändå tänker ha flera honor i samma terrarium så se upp, för de kan vara relativt aggressiva sinsemellan. Då bör terrariet vara betydligt större också.
Honor som växt upp tillsammans tenderar dock att tolerera varandra bättre än de som introducerats tillsammans som vuxna. Skall man ha större grupper så är det säkrast att ha en övervikt av hanar.
De äter samma typ av foder som alla pilgiftsgrodor; ärtbladlöss; bananflugor, hoppstjärtar, tropiska gråsuggor mm.
På sommaren kan man med fördel ge dem vilda småinsekter, men se till att dessa fångas på säkra ställen där det inte förekommit besprutning eller nära vägar och avgaser. Små spindlar och vissa myrarter (inte svartmyror eller skogsmyror)äts med stor aptit.

Honorna leds av den ropande hanen till äggläggningsplatsen, där lägger hon 4-12 ägg. Äggen kläcks efter 10-14 dagar och ynglen bärs sedan ett och ett av hanen till någon liten vattensamling för att växa och omvandlas till smågrodor, detta tar omkring 9-15 veckor. Sedan föds unggrodorna upp på smått foder, t.ex. hoppstjärtar och små bananflugor.
Äggen kan tas undan när de är någon dag gamla och födas upp separat. Ynglen kan vara kannibaliska, men om man bara ser till att det finns gott om plats och tillräckligt med foder så lämnar de för det mesta varandra ifred och de kan då födas upp tilsammans.


Sammanställningen är gjord av Thomas ”Tummen” Wallén utifrån olika hemsidor på internet och från olika böcker.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 08 mar 2009, 22:43

Här kommer min beskrivning av o.pumilio, den är inte ändrad på nå´t sätt; men jag flyttar den hit så man kan se vilka som ännu är under "behandling".....

---------------------------------------------------
Oophaga pumilio

Den här förtjusande grodan lever längs norra kusten av Panama, Costa Rica, Nicaragua, och på öarna längs kusten. De lever i låglandsregnskogen på 0-800 meter över havet. De finns i många olika färger; röd, röd med blå ben, gula & gröna med eller utan vit undersida, med eller utan fläckar, blå, orange mm.

Det är en liten groda; de blir inte större än 18-20 mm långa. Könen är svåra att skilja åt, honorna kan vara något kraftigare än hanen. Hanen ropar med ett drillande läte. Hanarna är mycket aggressiva, och kan till och med ge sig på betydligt större hanar av andra arter såsom tex D.tinctorius.
Därför håller man dem bäst i små grupper om en hane och ett par honor. Håller man mer än en hane per terrarium så kommer den svagare oftast att riskera att stryka med på kuppen.

Terrariestorleken bör vara omkring 60*40*50 cm eller mer, det skall vara utrustat med grenar/rötter för klättring och mossa och löv på botten, en romgömma (ett halvt kokosnötskal, filmburk, etc.) och gärna ett vattenfall eller en liten bäck. Bromelior sägs krävas för lyckad avel, eftersom grodorna behöver många små gömställen för ynglen när de kläcks, där de kan utvecklas till färdiga smågrodor (man kan också tänka sig att många små filmburkar kan ersätta bromelior, men hur snyggt blir det?). Även andra växter kan planteras. Ett duschsystem eller dagliga sprutningar med vatten krävs för att hålla luftfuktigheten lagom, dagtid omkring 80% nattetid upp till 100%. Temperatur dagtid 23-25 grader och nattetid något lägre, omkring 20 grader. De äter små bananflugor, hoppstjärtar, ärtbladlöss, vissa sorters myror och kvalster.

Hanen ropar på honan som kommer och lägger äggen (2-15 stycken) i romgömman. Hanen befruktar, vattnar och skyddar äggen tills de efter omkring 10-19 dagar kläcks, därefter tar honan ett yngel i taget och transporterar dem till olika vattenställen i bromeliorna.
Hon kommer återvända varje eller varannan dag för att mata ynglen med foderägg. Efter ungefär 2 månader klättrar de en centimeter långa unggrodorna upp och börjar äta småinsekter; först hoppstjärtar, små blomflugor, bladlöss och annat smått. De blir könsmogna efter ungefär 10 månader.

Alternativa avelsbeteenden finns också, så här skriver Bengt O :
"När det gäller pumilio så är inte bromelior ett måste. I själva verket saknas bromelior helt i många pumiliobiotoper. De behöver nåt ställe där det finns vatten för ynglen. Det är dessutom hanen som bestämmer var ynglen ska placeras. Det är han som vaktar och fuktar äggen, ser när de är färdiga för att kläckas. Lockar då dit honan och driver henne till en lämplig plats att placera ynglen. Tror också att han (precis som imitator) lockar honor att lägga foderägg genom att sitta i vattnet hos ynglen och spela.
Mina pumilio kunde lägga upp till 15 st ägg.
Äggen las nästan alltid helt öppet på ett blad."

Så det kan alltså löna sig att prova alternativa odlings"recept"....

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera olika böcker,andras erfarenheter, samt olika hemsidor på internet.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 15 mar 2009, 12:14

Hejsan allihopa!
Nu tycker jag verkligen att dessa senaste versioner kan få läggas upp under "arter" tills någon annan orkar göra dem bättre. :)

Bara för att de kommit upp under arter gör ju inte att texten är huggen i sten, även de "färdiga" beskrivningarna kan ju redigeras och fyllas på med ny text, förslagsvis lägger man då upp även den nya beskrivningen här som ett förslag så att alla kan säga sin mening först innan den på nytt läggs ut som "färdig" under arter. 8-)

På det sättet kan beskrivningarna utvecklas men under någon sorts kontroll, eller tänker jag fel? ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av admin Frank » 21 mar 2009, 10:24

Jag har nu lagt in dina beskrivningar i artregistret. Jag fixade samtidgt några av de grövsta stav och meningsbygnadsfelen... Hoppas du inte tar illa upp.

Länkar:
Oophaga pumilio
Dendrobates azureus
Dendrobates tinctorius

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 21 mar 2009, 10:49

Admin skrev:Jag har nu lagt in dina beskrivningar i artregistret. Jag fixade samtidgt några av de grövsta stav och meningsbygnadsfelen... Hoppas du inte tar illa upp.

Länkar:
Oophaga pumilio
Dendrobates azureus
Dendrobates tinctorius
Nej tar illa upp gör jag definitivt inte, jag har ju redan förklarat att jag tenderar att bli "blind" för mina egna fel när texten väl är skriven.... :mrgreen: Så även om jag tror att det är ok så kan det nog ändå dyka upp lite stav och meningsbyggnadsfel....det är jag numera medveten om.... ;) :D
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av Pny » 22 mar 2009, 12:35

Ännu finns det några poster i artregistret med bilder som saknar text:

Phyllobates terribilis
Adelphobates galactonotus
Ranitomeya amazonica
Ranitomeya lamasi
Ranitomeya ventrimaculata

...och det finns ännu mer poster som saknar både bilder och text.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 23 mar 2009, 13:51

Pny skrev:Ännu finns det några poster i artregistret med bilder som saknar text:

Phyllobates terribilis
Adelphobates galactonotus
Ranitomeya amazonica
Ranitomeya lamasi
Ranitomeya ventrimaculata

...och det finns ännu mer poster som saknar både bilder och text.
Ja om ingen annan gör det så får väl jag så småningom ta mig an dessa med...... :shock: :D :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 25 mar 2009, 08:13

"Odlingsrapport"-länk på engelska om D./R. ventrimaculatus.....

http://www.thebdg.org/library/frogspeci ... ulatus.htm
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 31 mar 2009, 08:23

Hallojsan, är det någon annan som kan skriva någon av ovan nämda "saknade" beskrivningar? :?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av PittoresktMangel » 31 mar 2009, 08:29

Jag kan kanske skriva ventri. Men jag ska bara lära mig lite mer om deras beteende. Blir mycket tid framför terrariet.
Grodor och huggormar

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster